Personligt

En riktig smarrig och nyttig Müsli att kickstarta dagen med!



Grundrecept 1 sats

5dl fiberberikade havregryn
5dl rågflingor
1,5dl krossade linfrön
2dl bovetekross
1,5dl pumpakärnor
2dl solrosfrön
1dl mandelspån
2dl kokosflingor
1dl valnötter

Vätskeblandning
5msk olivolja
2dl vatten
5msk flytande honung

+ 2dl russin att blanda i efter att man tagit ut müslin ur ugnen.







Jag började med att blanda alla torra ingredienser i en stor gryta (vilken sedan skulle visa sig vara för liten och ajg fick köra på en plastbunke också). Efter det häller man i vätskan och rör om allt med händerna så att vätskan fördelas jämnt.



Ut med blandningen på 3st plåtar och in i ugnen på ca 160 grader varmluft i ca 30min. Rör om var 10:e minut tills müslin har fått en bra gyllenbrun färg.





Det färdiga resultatet. Jag gjorde en 3 dubbel sats idag så det blev hela 4st brukar att ha i skafferiet.

Riktigt mumsigt att blanda i filmjölk eller yoghurt och du håller dig garanterat mätt länge.

En bra start på dagen, som mellis eller till kvällskvisten.

Jätte jätte gott!


Kommentarer
Postat av: Linda - Harmony Home

Gillar också att göra min egen müsli och fyllde själv på förrådet i fredags. Så gott att ha i yoghurten. Du har verkligen bunkrat upp så att det räcker länge fram över:)



Trevlig söndagskväll /Linda

2011-02-20 @ 22:23:50
URL: http://harmonyhome.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0